همین چند روز پیش بود که زمان آغاز ثبت‌نام از كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا اعلام شد. حسنعلي نوري جانشین رئیس ستاد انتخابات وزارت كشور 17 اردیبهشت ماه 92 را زمان آغاز ثبت‌نام از كاندیداهاي انتخابات رياست‌جمهوری و 26 فروردين ماه 92 را زمان آغاز ثبت‌نام از كانديداهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر...
 
 همین چند روز پیش بود که زمان آغاز ثبت‌نام از كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري و انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا اعلام شد.

 حسنعلي نوري جانشین رئیس ستاد انتخابات وزارت كشور 17 اردیبهشت ماه 92 را زمان آغاز ثبت‌نام از كاندیداهاي انتخابات رياست‌جمهوری و 26 فروردين ماه 92 را زمان آغاز ثبت‌نام از كانديداهاي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا اعلام كرد تا تنور انتخابات ریاست جمهوری  داغ تر شود و ماجرای انتخاب کاندیدای مناسب برای طیف ها و گروه های مختلف سیاسی رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

این در حالی است که اکثر گروه های  سیاسی  مدت هاست که با چراغ خاموش  رایزنی برای انتخاب کاندیدای خود پرداخته اند و در حالی که ماجرای وحدت و ائتلاف مهمترین دغدغه این روزهای اصولگرایان است برخی گروه ها فعالیت های خود را کاملا جدا کرده اند.

در این میان برخی اصولگرایان نیز تصمیم گرفته اند تا به شکل منفرد وارد فضای انتخاباتی شوند و برای همین بازار برگزاری همایش ها ی انتخاباتی داغ داغ است و به همين خاطر اين روزها خبر همايش هاي انتخاباتي منفردين اصولگرا و اصلاح طلب زياد به گوش می رسد.



همین چند روز پیش بود که خبر رسيد جبهه پايداري كه از آنان با عنوان اصولگرايان منفرد ياد مي شود و راه خود را از سایر گروه های اصولگرایی جدا کرده است، قرار است سومين همايش خود را روز 26 بهمن در تهران برگزار كند.

اعلام شده است که این همایش  با حضور اعضاي شوراي مركزي، مشورتي و نخبگان پايداري و با سخنراني آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد برگزار مي‌شود.

گروه پایداری اولين تشكل اصولگرا بود كه حدود دو ماه پيش يعني شانزدهم آذر با جمع آوري رابطين استاني خود در تهران رسما انتخابات رياست جمهوري را با برگزاري يك همايش انتخاباتي بدون حضور خبرنگاران كليد زد.

این جبهه تازه تاسیس که ابتدا هدف تشکیل خود را غیر انتخاباتی خوانده بود اما عملا با نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم جهت گیری و سهم خواهی انتخاباتی خود را نشان داد ،از جمله تشكل هاي اصولگرا ست كه از مدت ها پيش ستاد‌هاي انتخاباتي خود را فعال كرده و تا امروز دو همايش سراسري در تهران برگزار كرده‌ است.

با توجه به اينكه پايداري از هفته گذشته رسما وارد فاز بررسي مصاديق انتخاباتي شده است پيش بيني مي شود رهبران اين تشكيلات عزم خود را براي ورود مستقل در انتخابات جزم كرده اند چرا که پیش از این در همان روزهای آغازین شروع به کار مجلس نهم و بعد از انتخابات، دبیر کل این جبهه ، مرتضی آقا تهرانی گفته بود: فعلاً در حال تصميم‌گيري و نوشتن اساسنامه براي فعاليت‌هاي سياسي و همچنين به دنبال گزينه اصلح براي انتخابات رياست جمهوري است.
 
در هر حال هر چند که سخنگوي جبهه پايداري، باقری لنکرانی  که احتملا یکی  كه از کاندیاهای مورد نظر این گروه نیز هست، گفته بود : صحبت از مصداق‌هاي رياست جمهوري در حال حاضر قطعاً براي كشور زيانبار است، هر چند كه متأسفانه برخي از مدت‌ها قبل اين مقوله را دنبال كردند!  اما در حال حاضر جبهه پایداری بیشترین تلاش ها رابرای معرفی کاندیدایی که هم مورد توجه دولت باشد و هم اهداف این جبهه را تامین کند است.

در آخرین تحرک انتخاباتی این جبهه نیز  بیانیه ای به امضای 313 نفر از دانشجویان و دانش اموختگان دانشگاه تهران در رسانه های نزدیک به جبهه پایداری منتشر شده که در آن از کامران باقری لنکرانی و سعید جلیلی دعوت شده که پای به عرصه انتخابات بگذارند.

با وجود این بیانیه اما به نظر می رسد جبهه پایداری به دنبال کاندیایی است که بتواند ناکامی این جبهه را در انتخابات مجلس جبران کند وبه نظر می رسد که  بهترین گزینه برای این گروه، شخصی است که نزدیک به دولت باشد.

هر چند این گروه بارها و بارها اعلام کرده به جریان انحرافی انتقاد دارد و از این جریان جداست اما با توجه  به ابزارها و امکاناتی که دولتی ها برای انتخابات در اختیار دارند و با توجه به نداشتن مشروعیت مردمی به نظر می رسد این جبهه بیش از آنچه  که بخواهد به دولت وابسته  و نزدیک است و بازگشت غلامحسین الهام به دولت خود نشانه ی خوبی  بر ارتباط حسنه بین دولت و جبهه پایداری است.

نکته قابل توجه اما اینجاست که دولتی ها با بی قانونی ها و عدم مدیریت صحیح در حوزه اقتصادی  شرایطی را برای مردم رقم زده اند که از طرفداران آنها کاسته شده است و به نظر نمی رسد اقبالی در انتخابات داشته باشند.

از سوی دیگر در جبهه مخالف اصولگرایان این روزها  اصلاحطلبان درگیر جابه جایی هایی در شورای هماهنگی اصلاحات هستند و رئیس سابق شورای هماهنگی اصلاحات گفته: دوره سه ماهه ریاست بنده بر شورای هماهنگی اصلاحات به پایان رسیده است.

نجفقلی حبیبی رئیس سابق شورای هماهنگی اصلاحات درباره اتمام دوره سه ماه ریاست خود بر این شورا اظهار داشت: طبق عرف شورای هماهنگی، هر سه ماه یک گروه مسئولیت جلسات را بر عهده دارد و سخنگو و رئیس باید از بین آنها انتخاب شود.

وی افزود: در حال حاضر نیز بر اساس این عرف ریاست شورای هماهنگی اصلاحات بر عهده خانم ژاله فرامرزیان است.

از سوی دیگر، رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علائمی مبنی بر کاندیداتوری هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تاکنون ملاحظه نکردم و بعید می دانم وی کاندیدا شود.

  حجت الاسلام حسن روحانی در حاشیه مراسم ختم دکتر حسن حبیبی درخصوص ویژگی های فردی و اجتماعی حسن حبیبی اظهار کرد: وی تاثیر بسزایی در جمع‌آوری قانون اساسی داشت، همچنین او 21 سال در مجمع تشخیص مصلحت نظام منشاء خدمات فراوانی بود.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی و خاتمی گفت: با توجه به علائمی که تاکنون دریافت کرده ام بعید می دانم آقای هاشمی قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را داشته باشد همچنین با توجه به شرایط موجود بعید است که آقای خاتمی هم کاندیدا شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تشکیل ستاد انتخاباتی وی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: اگر برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کاندیدا شوم، به صورت مستقل خواهم آمد.

به این ترتیب بازار تحرکات انتخاباتی در این روزها داغ است و باید منتظر ماند و دید  با نزدیک تر شدن زمان انتخابات چه آینده ای برای گروه های سیاسی رقم خواهد خورد.

منبع: شفاف
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا